bip wiązowna bip wiązowna Polska Fundusze EU Czyste powietrze Rodo Ochrona Danych Osobowych Metropolia Warszawska
logo nagłówek
szukaj
=
logo mniejsze
logo wiązowna

Infolinia urzędu:
22 512 58 00

e-mail:
urzad@wiazowna.pl

Wzorowa gmina logo

Czyste Powietrze

Program Czyste Powietrze. Teraz wyższe dotacje na dom i urządzenia

W Urzędzie Gminy Wiązowna przy ul. Lubelskiej 59 działa Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze”. Czynny jest w godzinach pracy urzędu: w poniedziałek w godz. 10.00-18.00, a od wtorku do piątku w godz. 8.00-16.00.

Realizacja Programu Priorytetowego Czyste Powietrze – stan na dzień 31.06.2024 r. w Gminie Wiązowna:

  1. złożono 697 z wniosków o dofinansowanie,
  2. z wniosków o dofinansowanie,
  3. zrealizowano 338 przedsięwzięć.

Kwota wypłaconych dotacji dla przedsięwzięć z terenu gminy Wiązowna to 7 013 842,86 zł.

Z punktem można skontaktować się, dzwoniąc na nr tel. 22 512 58 24, lub pisząc e-mail: czystepowietrze@wiazowna.pl.

 

Logo Czyste Powietrze

Od 3 stycznia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza zmiany w programie „Czyste Powietrze”.

DLA KOGO JEST PROGRAM:

dla osoby fizycznej będącej właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANA:

Uzależniona od osiąganych dochodów. Program podzielony jest na trzy części:

  1. część I podstawowa – dochód roczny osoby składającej wniosek nie może przekroczyć 135 000 zł;
  2. część II podwyższona – przeciętny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydanym przez wójta (Centrum Usług Społecznych w Radiówku wydaje takie zaświadczenia) nie przekracza:
  3. a) 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
  4. b) 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym;
  5. część III najwyższa – przeciętny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydanym przez wójta (Centrum Usług Społecznych w Radiówku wydaje takie zaświadczenia) nie przekracza:
  6. a) 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
  7. b) 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

FORMA DOFINANSOWANIA:

  1. dotacja,
  2. dotacja na częściową spłatę kredytu,
  3. dotacja z prefinansowaniem – dotyczy części podwyższonej i najwyższej.

KOSZTY KWALIFIKOWANE:

  1. do dofinansowania w ramach programu kwalifikowane są koszty: urządzeń, materiałów i usług umieszczone w załącznikach 2, 2a i 2b
  2. podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym
  3. kwalifikowane są faktury wystawione nie wcześniej jak 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.

OKRES REALIZACJI INWESTYCJI

  1. dla części I i II: 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
  2. dla części III: do 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
  3. dla dotacji z prefinansowaniem – do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
  4. dla dotacji z częściową spłatą kredytu – do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
  5. Maksymalne kwoty dofinansowania dla poszczególnych części programów znajdą Państwo w załączniku.

Od 03 stycznia 2023 roku istnieje możliwość wnioskowania o tzw. „kompleksową termomodernizację”.

Dotacja do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, należna jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1) Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny budynku sporządzony na obowiązującym w ramach programu wzorze;
2) Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:
a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub
b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;
3) Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w ppkt 2, nie później, niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie może być realizowane wyłącznie w istniejącym budynku/ lokalu mieszkalnym (do dofinansowania nie kwalifikuje się kosztów poniesionych przed oddaniem do użytkowania budynku/lokalu mieszkalnego).

Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo lub w budynkach gospodarczych.

Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia, dla których wnioskowana kwota dotacji jest niższa niż 3 tys. zł. Warunek nie dotyczy przedsięwzięć, w zakresie których jest zakup i montaż źródła ciepła.

Nie wypłaca się dofinansowania, jeżeli Beneficjent zbył przed wypłatą dotacji budynek/lokal mieszkalny objęty dofinansowaniem.

Okres trwałości wynosi 5 lat od daty zakończenia przedsięwzięcia. W okresie trwałości Beneficjent nie może zmienić przeznaczenia budynku/lokalu z mieszkalnego na inny, nie może zdemontować urządzeń, instalacji oraz wyrobów budowlanych zakupionych i zainstalowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia, a także nie może zainstalować dodatkowych źródeł ciepła, niespełniających
warunków Programu i wymagań technicznych określonych w Programie oraz załączniku nr 2 do Programu.

Dofinansowanie z „Czystego Powietrza” można łączyć z dotacją gminną pod warunkiem, że łączna wysokość dofinansowania nie przekroczy 100% wartości inwestycji.

Infografika z kosztami kwalifikowanymi programu
Infografika z informacją o tym, jak należy ubiegać się o dotację i gdzie składać wniosek

Uchwała Antysmogowa. Poradnik

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie we współpracy ze Stowarzyszeniem „Krakowski Alarm Smogowy” przygotował poradnik dla mieszkańców zawierający najczęściej zadawane pytania o uchwałę antysmogową dla Mazowsza.

Uchwała antysmogowa jest regulacją prawną, która ma zapewnić czyste powietrze mieszkańcom Mazowsza. Obowiązuje wszystkich mieszkańców województwa, samorządy oraz podmioty działające na jego terenie.

Ograniczenia i zakazy wymienione w uchwale dotyczą wszystkich użytkowników urządzeń o mocy do 1 MW, w których następuje spalanie paliw stałych, czyli właścicieli w szczególności: pieców, kominków i kotłów – w tym kotłów wchodzących w skład zestawów zawierających kotły na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią poradnika.

Czym jest inwentaryzacja budynku i do czego jest nam potrzebna

W związku z wdrożeniem w dniu 18 września 2023 r. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków w GUNB prowadzone są działania informacyjne związane z inwentaryzacją budynków.

Inwentaryzacja dotyczy budynków, które mają źródła ciepła o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Są to np. budynki mieszkalne, lokalne kotłownie czy budynki handlowo-usługowe. Polega ona na zebraniu danych dotyczących parametrów technicznych budynku oraz źródeł ogrzewania. Inwentaryzacja budynku polega na wypełnieniu formularza inwentaryzacyjnego w systemie CEEB.

Inwentaryzację można: wykonać samodzielnie wypełniając formularz inwentaryzacyjny wykonać ją dodatkowo w trakcie przeglądu przewodów kominowych.

W efekcie przeprowadzenia inwentaryzacji budynku można uzyskać tzw. uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku. Dla właściciela bądź zarządcy danego budynku oznacza to pozyskanie informacji o stanie technicznym budynku, które pomogą go lepiej ogrzać. To także informacja jak zmniejszyć koszty ogrzewania i przeprowadzić skuteczny remont termomodernizacyjny.

Więcej informacji na stronie: zone.gunb.gov.pl

Data opublikowania strony: 11/01/2023