radio button mapa button pieed button
logo nagłówek
cz-b pomniejsz powiększ szukaj bip wiązowna bip wiązowna
=
logo mniejsze
logo wiązowna

Infolinia urzędu:
22 512 58 00

e-mail:
urzad@wiazowna.pl

Nie daj się nabrać „na wnuczka” i „na policjanta”. Kampania informacyjna

Nie daj się nabrać „na wnuczka” i „na policjanta”. Kampania informacyjna

Jak poznać oszusta?

osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim;

  • informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy;
  • dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant;
  • przekonuję Cię, że osoba, z która poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu;
  • zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy.

Pamiętaj! Policja nigdy nie dzwoni z żądaniem przekazania pieniędzy.

Jak zareagować po takim telefonie?

  • nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów,
  • zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu,
  • powiadom Policję, dzwoniąc pod numer 112 lub 997.

Jakimi metodami najczęściej posługują się oszuści?

  • na wypadek,
  • na policjanta,
  • na zakup nieruchomości,
  • na zwrot długu znajomego,
  • na „wyjątkową okazję”.

Pamiętaj! To tylko przykłady. Oszuści mogą wymyślać także inne historie, aby wyłudzić od Ciebie pieniądze.

Kto pada ofiarą oszustów?

  • ponad połowa pokrzywdzonych to osoby powyżej 70. roku życia,
  • częściej kobiety niż mężczyźni,
  • mieszkańcy dużych miast.

Kampania przeciwko oszustwom „na wnuczka” i „na policjanta” to efekt porozumienia pomiędzy MSWiA, Pocztą Polską i Policją. Do 4,5 tys. placówek pocztowych trafią ulotki i plakaty informujące o działaniach oszustów. Będą one umieszczane w widocznych miejscach oraz rozdawane seniorom.

Data opublikowania strony: 02/01/2018