W ramach projektu, realizowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności, odbyło się osiem patriotycznych warsztatów edukacyjnych dla dwóch grup wiekowych: 5-7 lat oraz 8-12 lat. Zajęcia miały miejsce w świetlicach wiejskich w miejscowościach Izabela i Stefanówka (gmina Wiązowna), w Gminnym Ośrodku Kultury w Dębem Wielkim oraz w Miejskim Domu Kultury w Sulejówku.
Warsztaty dla młodszych dzieci pod hasłem „Symbole narodowe” dotyczyły polskich symboli narodowych. Uczestnicy dowiedzieli się m.in.: jakie mamy symbole narodowe, skąd wziął się orzeł w naszym godle i nazwa Gniezno, z jakich kolorów składa się flaga państwowa, kiedy po raz pierwszy oficjalnie użyto barw narodowych, z jakiego owada pozyskiwano dawniej czerwony barwnik, czym się różni hymn od piosenki, kto skomponował Mazurek Dąbrowskiego.
Prowadzący, oprócz przekazania podstawowej wiedzy na temat początków państwa polskiego i polskich symboli narodowych, dyskutowali z dziećmi o tym, w jaki sposób mogą być patriotami w swoim domu, szkole, wśród rówieśników. Okazało się, że najmłodsi mają sporą wiedzę na ten temat. Według nich patriotą jest osoba, która: kocha Polskę; szanuje flagę i godło, potrafi śpiewać hymn narodowy; uczestniczy w obchodach świąt i rocznic ważnych dla kraju; uczy się języka polskiego; szanuje starszych; kibicuje polskim sportowcom; nie śmiecić w parku i w lesie. Następnie dzieci budowały z klocków Lego scenę z „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie”.
Starsze dzieci uczestniczyły natomiast w warsztatach „Zamki króla Kazimierza”. Tematyka spotkania dotyczyła średniowiecza – rządów króla Kazimierza III, nazwanego później Wielkim. Ostatni z rodu Piastów+ jako król okazał się dobrym gospodarzem i za jego długiego panowania Polska stała się państwem silnym z dobrze rozwiniętą gospodarką. Uczestnicy dowiedzieli się m.in.: kiedy król Kazimierz sprawował rządy, jakim był władcą, czym zasłynął w historii, że został uznany za jednego z najwybitniejszych królów Polski, co znaczy powiedzenie „zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”. Na czym polegała modernizacja administracji, prawa i polityki zagranicznej, czym były przywileje handlowe, jak wyglądały srebrne grosze? Kiedy powstał pierwszy w Polsce i najstarszy w Europie Środkowo-Wschodniej uniwersytet – Akademia Krakowska. Ile warownych zamków powstało za jego rządów? Uczestnicy dowiedzieli się również, z jakich elementów składał się zamek, kto w nim mieszkał, jak wyglądało zamkowe życie jego mieszkańców, co jedli, jak się bawili etc. A następnie wspólnie budowali duży zamek z murami obronnymi, basztami, bramą, salą królewską, salą rycerską, targowiskiem i stajniami.
Na zakończenie każdego spotkania dzieci odpowiadały na pytania związane z tematyką warsztatów, otrzymały też okazjonalne przypinki z polskimi symbolami narodowymi oraz mapki z zaznaczonymi miejscami pamięci znajdującymi się w najbliższej okolicy.
Michał Szydłowski, Agnieszka Hernik