mapa button pieed button pieed button
logo nagłówek
szukaj bip wiązowna bip wiązowna Rodo Ochrona Danych Osobowych Polska Fundusze EU
=
logo mniejsze
logo wiązowna

Infolinia urzędu:
22 512 58 00

e-mail:
urzad@wiazowna.pl

Wzorowa gmina logo

Budowa linii 400 kV Kozienice – Miłosna. Wkrótce II etap prac

Budowa linii 400 kV Kozienice – Miłosna. Wkrótce II etap prac

Budowa linii 400 kV Kozienice - Miłosna. Wkrótce II etap prac (Foto: materiały prasowe)
Budowa linii 400 kV Kozienice - Miłosna. Wkrótce II etap prac (Foto: materiały prasowe)

Rusza II etap budowy linii elektroenergetycznej 400 kV Kozienice–Miłosna. Dzięki inwestycji wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne 5 milionów mieszkańców Mazowsza. Prace prowadzone są z wykorzystaniem technologii BIM.

Inwestycja celu publicznego, polegająca na przebudowie istniejącej jednotorowej linii 400 kV, jest realizowana na zlecenie Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Nowoczesne, dwutorowe połączenie zapewni niezawodne wyprowadzenie mocy z Elektrowni Kozienice. – Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla zasilania Mazowsza i aglomeracji warszawskiej, które w ostatnich latach odznaczają się dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na moc – wyjaśnia Piotr Grey, kierujący projektem ze strony Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

Prace budowlane rozpoczęto w październiku 2021 r. Połączenie o długości ok. 72 kilometrów zastąpi linię z lat 70. Trasa nowej linii 400 kV, przebiegająca niemal w całości po trasie istniejącego połączenia, jest zlokalizowana na terenie 10 gmin. Łączy stację elektroenergetyczną Miłosna z elektrownią i stacją elektroenergetyczną Kozienice. Wykonawcą odpowiedzialnym za budowę linii 400 kV Kozienice-Miłosna jest firma ENPROM Sp. z o.o.

Budowa nowej linii i demontaż starej

W ramach drugiego etapu robót będą wznoszone konstrukcje i prowadzone prace naciągowe. Wybudowane zostaną też ostatnie fundamenty. Równolegle do budowy nowej linii będą prowadzone prace związane z demontażem starej. Nowe „słupy mocne”, które są kluczowe dla zachowania trasy linii, powstaną dokładnie w tych samych miejscach, w których zlokalizowane są te już istniejące. Dlatego ich budowa może rozpocząć się dopiero po zdemontowaniu starych konstrukcji. – Demontaż linii rozpocznie się od zwinięcia przewodów – wyjaśnia kierownik projektu Marcin Kosowski z ENPROM. – W następnej kolejności słupy będą kładzione na ziemi i cięte na mniejsze części oraz pakowane do kontenerów i wywożone do utylizacji. Po zdemontowaniu słupa wykopywane będą fundamenty – tłumaczy.

Ostatnim elementem będzie uporządkowanie terenu po budowie.

Prace budowlane z wykorzystaniem nowych technologii

Roboty prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych technologii „Zarządzania modelowaną informacją o budowie” (BIM – Building Information Management).

BIM to przyszłość inwestycji – mówi Karolina Błaszczyk, Menedżer BIM w ENPROM. – Wdrażamy tę metodologię wspólnie z inwestorem. Drony na bieżąco zbierają informacje, które trafiają do naszego systemu. Dzięki temu nasi inżynierowie mogą cały czas monitorować postępy budowy i mieć dokładny obraz tego, co już zostało wybudowane – wyjaśnia.

Modelowanie BIM przyczynia się też do poprawy komunikacji z inwestorem oraz zwiększenia bezpieczeństwa realizacji inwestycji – Wykonawca ma możliwość sprawnego i niezawodnego planowania przebiegu inwestycji, a także błyskawicznej reakcji w przypadku zagrożenia jej realizacji – mówi Karolina Błaszczyk. – Po zakończeniu projektu cała wybudowana linia będzie dostępna w wersji cyfrowej, łącznie z najdrobniejszymi szczegółami zebranymi z oblotów dronami. Dzięki temu łatwiejsze będzie monitorowanie jej stanu i zarządzanie infrastrukturą – mówi Karolina Błaszczyk.

Marek Ignar

ENPROM Sp. z o.o.

Data opublikowania strony: 31/08/2022