Diia.pl jest elektronicznym dokumentem, który potwierdza tożsamość ukraińskich uchodźców, który po 24 lutym przekroczyli polsko-ukraińską granicę.
Funkcje diia.pl:
- potwierdzenie tożsamości w urzędach,
- dokument pobytowy,
- przekroczenie granicy zewnętrznej Unii Europejskiej,
- przemieszczanie się w ramach strefy Schengen przez 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu.
UWAGA: Jednorazowy wyjazd poza granice Rzeczpospolitej Polskiej posiadacza dokumentu diia.pl powyżej miesiąca skutkuje utratą uprawnień zawartych w diia.pl, w tym praw do posiadania diia.pl
Kto może skorzystać z diia.pl?
- osoba, która po 24 lutym 2022 roku przekroczyła polsko-ukraińską granicę oraz legalnie przebywa na terenie RP,
- ma nadany numer PESEL,
- ma aktywny profil zaufany (można go uzyskać w każdym urzędzie gminy).
Jak aktywować aplikację diia.pl?
- w urzędzie gminy, w którym wydawany jest numer PESEL, uchodźca powinien poprosić o aktywację profilu zaufanego, jeśli dana osoba nie posiada tego profilu,
- pobranie i uruchomienie aplikacji mObywatel,
- zapoznać się z regulaminem oraz polityką prywatności aplikacji,
- aktywować aplikację, wystarczy podać login i hasło dla profilu zaufanego,
- hasło do profilu zaufanego można odzyskać, podając swoją nazwę użytkownika bądź własny adres e-mail.
Dzięki temu portalowi można potwierdzić tożsamość w polskich urzędach czy przy uzyskiwaniu pomocy.
Profil zaufany to cyfrowe narzędzie umożliwiające załatwienie spraw urzędowych online. W Internecie pełni on taką samą funkcję co „plastikowy” dokument tożsamości. Posiadanie tego profilu, który można założyć w każdej gminie, pozwala na podpisanie dokumentu elektronicznym podpisem.
Mając nadany numer PESEL i profil zaufany, można skorzystać z usług pracy, opieki zdrowotnej, pomoc socjalnej, społecznej oraz działalności gospodarczej.