mapa button pieed button pieed button
logo nagłówek
szukaj bip wiązowna bip wiązowna Rodo Ochrona Danych Osobowych Polska Fundusze EU
=
logo mniejsze
logo wiązowna

Infolinia urzędu:
22 512 58 00

e-mail:
urzad@wiazowna.pl

Wzorowa gmina logo

Działania Gminy Wiązowna. Garść danych

Działania Gminy Wiązowna. Garść danych

Czerwone strzałki skierowanr ku górze. Na nich pomarańczowy wznoszacy się wykres
W każdym obszarze działań Urzędu Gminy Wiązowną i jednostek gminny zanotowaliśmy wzrost (Foto: pixabay.com)

Ubiegły rok nie pozostawił nam wyboru. Robiliśmy wszystko, aby trwająca pandemia nie sparaliżowała pracy Urzędu Gminy Wiązowna i jego jednostek. Wprowadziliśmy szereg procedur i udogodnień, które zmniejszały ryzyko zachorowania wśród odwiedzających urząd mieszkańców, a także urzędników, którzy na co dzień w nim pracują. Był to rok rozwijania usług cyfrowych i usprawniania obsługi interesantów. Ma to odbicie w danych, które prezentujemy.

Aktualna liczba osób zameldowanych na pobyt stały wynosi 13 011 (stan na dzień 31.12.2021 r.). W 2020 r. w tym samym czasie było to 12 690.  W ciągu roku liczba mieszkańców naszej gminy wzrosła o 321 (w 2020 r. o 261). Ta liczba uwzględnia: 460 osoby, które przybyły do naszej gminy i zameldowały się na stałe (2020 r. – 385), 157 nowo narodzonych dzieci (2020 r. – 143), 191 osób, które wymeldowały się z naszej gminy (2020 r. – 149) i 105 osób, które zmarły (2020 r. – 118).

W sumie w 2021 r. zameldowano 635 osób (2020 r. – 449), a na pobyt czasowy 58 Polaków i 2150 cudzoziemców  (w 2020 r. 52 Polaków i 178 cudzoziemców). Wydano też 397 zaświadczeń o zameldowaniu (2020 r. – 329) oraz wypisano 1836 aktów odpisu stanu cywilnego (2020 r. – 1645). Przyjęto 1171 wniosków o dowód (2020 r. – 842) i wydano 1145 dowodów osobistych (2020 r. – 776).

W 2021 r. w Biurze Obsługi Mieszkańca zarejestrowano 20 075 pism (w 2020 r. – 16 716), w tym elektronicznie 3092. Z urzędu wysłano 26 569 listów (2020 r. – 22 022). Zarejestrowano 4073 faktury (2020 r. – 2338). W 2021 r. potwierdziliśmy 338 Profili Zaufanych, a 331 w 2020 r.

Wydział Podatków w 2021 r. wydał 18 200 decyzji podatkowych, a w 2020 r. było to 17 397, a zaksięgował 22 383 wpłat (w 2020 r. 22 326). Wydział odebrał 2 505 korespondencji (2020 r. – 1 739) i wystawił 2 065 upomnień (2020 r. – 2 809) oraz 999 tytułów wykonawczych (2020 r. – 576). W ciągu roku obsłużono 4 873 klientów (4 813 w 2020 r.) i przyjęto 519 wpłat kartą (2020 r. – 506). Wydane 14 pozytywnych decyzji w sprawie ulg podatkowych (15 w 2020 r.). Rozpracowano 3 183 zmian geodezyjnych nadesłanych przez Starostwo Powiatowe w Otwocku (2 243 w 2020 r.).

Wydział Finansów do obsługiwanego systemu wprowadził 5 686 przelewów, a w 2020 r. było to 4 544. Przyjął 473 wnioski o zmiany w budżecie na 2021 r. (342 w 2020 r.). Zmian w planie na 2021 r. było 3 287 (2 515 w 2020 r.). W sumie zarejestrowano 566 umów (530 w 2020 r.) oraz do systemu płatniczego wprowadzono 345 kontrahentów (179 w 2020 r.).

W 2021 r. Wydział Środowiska i Nieruchomości przyjął: 1 253 deklaracje śmieciowe (2020 r. – 1 873), 100 wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest (2020 r. – 72), 429 zgłoszeń o usunięcie drzew (2020 r. – 360), 60 wniosków o dotacje z budżetu gminy na wymianę pieca (28 w 2020 r.), 103 wnioski o ustanowienie służebności (77 w 2020 r.), siedem wniosków o komunalizację (5 w 2020 r.) oraz 156 wniosków o podział nieruchomości (105 w 2020 r.). W 2020 r. nadano 20 nazw ulicom na terenie gminy (16 w 2020 r.), wydano 294 numery porządkowe (227 w 2020 r.), oraz przyjęto 20 darowizn nieruchomości na rzecz gminy (7 w 2020 r.). Opłat adiacenckich było 45 (22 w 2020 r.) a rent planistycznych 11 (5 w 2020 r.). Przyjęto także 60 wniosków o dotację w ramach programu „Czyste Powietrze”.

Wydział Planowania Przestrzennego przygotował 650 decyzji o warunkach zabudowy (w 2020 r. było ich 469), 74 decyzje celu publicznego (w 2020 r. – 66) oraz 1 295 zaświadczeń, wypisów i wyrysów z Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Wiązowa (w 2020 r. – 871).

Wydział Rozwoju Gospodarczego przeprowadził cztery postępowania w progach unijnych, w tym: trzy przetargi nieograniczone na usługi oraz jeden na robota budowlana (dialog konkurencyjny – postępowanie toczące się od 2020 r.), a w 2020 r. było ich sześć. Wydział przeprowadził też 38 postępowań w progach krajowych (w 2020 r. – 16) w tym m.in.: siedem na dostawy (1 – przetarg nieograniczony, 6 – tryb podstawowy bez negocjacji), siedem na usługi (1 przetarg nieograniczony, 6 – tryb podstawowy bez negocjacji), 24 na roboty budowlane (22 – tryb podstawowy bez negocjacji, 2 – wolna ręka), sześć postępowań z częściami, 10 postępowań unieważnionych. Wydział Rozwoju Gospodarczego 2021 r. w punkcie dla firm obsłużył 450 przedsiębiorców. Wydano też 17 zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

W 2021 r. wydano następującą ilość dokumentów dotyczących zajęcia pasa drogowego: 148 zgody na lokalizację urządzeń w pasie drogowym,159 umów cywilno-prawne na zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych, 81 decyzji na lokalizację urządzeń w pasie drogowym, 121 decyzji na zajęcie pasa drogowego dróg gminnych, sześć umów trójstronnych (cesji) oraz 31 pisma różnego rodzaju. W sumie spraw było 542, a wydanych dokumentów 546.

Wydział Administracji Urzędu Gminy Wiązowna w 2021 r. przyjął 1 246 faktur, zaś w 2020 r. – 766, jak również przygotował 73 umowy z przedsiębiorcami (70 w 2020 r.) oraz 325 umów – zleceń z osobami fizycznymi (2020 r. – 262) i przyjął 793 rachunki do tych umów (548 w 2020 r.).

W 2021 r. Rada Gminy Wiązowna spotykała się na 11  sesjach zwykłych (w 2020 r. – 10),  zwołanych zgodnie z planem pracy rady. Odbyły się również cztery sesje nadzwyczajne (2020 r. – 2). Radni podjęli 166 uchwał (w 2020 r. –  126) zaproponowanych przez wójta gminy, których zakres przede wszystkim dotyczył spraw związanych gospodarowaniem mieniem gminnym, planami zagospodarowania przestrzennego gminy, pomocą społeczną, oświatą i ochroną środowiska. Radni podjęli także siedem stanowisk (w 2020 r. – 9).

Spółka HYDRODUKT (w 2021 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w Wiązownie) przyjęła 4 340 pism (w 2020 r. – 3 926). Wydała 490 warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowe i kanalizacyjnej (2020 r. – 365) oraz 507 opinii do warunków zabudowy (2020 r. – 370) i 52 zgody na lokalizację zajazdu (2020 r. – 42). Spółka podpisał 170 umów na wywóz nieczystości (2020 r. – 206) oraz 465 umów na wodę i ścieki (2020 r. – 477). Spółka zarządza Gminnym Targowiskiem „Mój rynek” w Wiązownie. W związku z tym wydała 84 umowy na rezerwację stanowisk na targowisku (2020 r. – 45) oraz podpisała trzy umowy na lokale (2020 r. – 8).

W 2021 r. wzrosła liczba dzieci w naszych placówkach oświatowych z 1 350 w 2020 r. do 1 648 uczniów w szkołach podstawowych (SP Glinianka – 410, SP Wiązowna – 537, SP Zakręt –310 i SP Malcanów – 391). Do przedszkoli uczęszcza 482 dzieci, a w 2020 r. było to 421.

Centrum Usług Społecznych w Wiązownie w 2021 r. przyjęło 4 990 pism (w 2020 r. – 4 443), sporządziło 71 umów (2020 r. – 30) oraz zrealizowało 1 463 faktury, noty i rachunki  (2020 r. – 981). W 2021 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej został przekształcony w Centrum Usług Społecznych Gminy Wiązowna. W ramach działalności CUS uruchomione zostały nowe usługi dla mieszkańców gminy, z których skorzystało:

  1. fizjoterapia – 45 osób;
  2. złota raczka – 10 osób;
  3. psycholog dla dorosłych – 6 osób;
  4. psycholog dla dzieci – 5 osób;
  5. Klub Młodzieżowy – 15 uczestników;
  6. Młodzieżowe Centrum Kompetencji – 11 uczestników.

Rok 2021 był kolejnym rokiem, w którym Biblioteki Publiczna Gminy Wiązowna funkcjonowały w reżimie sanitarnym. Mimo wielu obostrzeń biblioteka i jej dwie filie były otwarte dla czytelników przez cały rok.  Łącznie zarejestrowano 2 263 aktywnie wypożyczających czytelników, w tym 1 532 kobiet i 731 mężczyzn. Jest to wzrost w stosunku do roku 2020 o 6,05%. Liczba wypożyczeń w stosunku do roku 2020 jest wyższa blisko o  23%. Łącznie wypożyczono 31 304 książek, audiobooków i czasopism. Na książki i audiobooki wydano 30 002,40 zł. Dodatkowo pozyskano środki z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego “Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” Priorytet 1 – Zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych – 8 007,00 zł. Zakupiono 1 516 książek i  60 audiobooków, z tego z programu 304 woluminy i 20 audiobooków. Do księgozbioru biblioteka wprowadziła 583 książek, które pochodziły z darów od czytelników. Łącznie księgozbiór powiększył się o 2 099 woluminów.

Liczba seniorów w Dziennym Domu „Senior+” w Woli Karczewskiej się nie zmieniła. Pod jego opieką znajduje się 30 osób. Poszerzono natomiast zakres usług o: zabiegi pielęgnacyjne oraz masaże gorącymi kamieniami i bańkami chińskimi. Wprowadzono dodatkowe warsztaty artystyczne z: wełny czesankowej, malowania, projektowania oraz zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania. Wprowadzono zajęcia dla osób po udarze. Pojawiły się też nowe akcje: „Dzień sportu” i “Dzień z historią”. Nawiązano współpracę z organizacjami pozarządowymi  z terenu Warszawy.

Data opublikowania strony: 18/01/2022