10 zamiast 50 lat – aż pięciokrotnie skrócono okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej. Z początkiem roku w życie weszły przepisy ustawy o przetrzymywaniu akt pracowniczych i ich elektronizacji.
Nastąpiła zmiana w przechowywaniu dokumentacji osób zatrudnionych od 1 stycznia br. (umowa o pracę, umowa-zlecenie). Obligatoryjnie to 10 lat. Wcześnie było to 50 lat. Okres przechowywania akt pracowników zatrudnionych w okresie od 01 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2018 r. również może ulec skróceniu. Natomiast bez zmian pozostaje okres przechowywania akt osób zatrudnionych przed 1999 r., tu pozostaje 50 lat.
Nowa ustawa przewiduje również, że przedsiębiorstwa będą mogły przechowywać dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej, także wówczas, gdy była ona wytworzona w postaci papierowej, poprzez wprowadzenie możliwości digitalizacji takich akt. Dzięki temu pracownik, przechodząc na emeryturę, nie będzie musiał – tak jak dziś – samodzielnie zbierać informacji o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
W ramach kampanii informacyjnej Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował szkolenia z tego zakresu. Dodatkowo na stronie www.zus.pl znajduje się szereg przydatnych informacji i linków dotyczących tematyki e-Akta.
Na wszelkie pytania i wątpliwości odpowiada: Anna Kąkol, tel. 22 719 45 60 wew. 4011, e-mail: anna.kakol@zus.pl.