Zarząd Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” przedstawił swoje stanowisko w sprawie planów realizacji Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), zaprezentowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Stowarzyszenie przeanalizowało streszczenie „Studium Korytarzowego”, na podstawie którego podejmowane mają być dalsze decyzje strategiczne. W stanowisku zwraca uwagę, „że proponowany przebieg oddziałuje na tereny planowanej lub istniejącej zabudowy mieszkaniowej oraz obszarów cennych przyrodniczo. Zaprezentowane przez GDDKiA wyniki analiz nie tłumaczą w sposób jednoznaczny i definitywny wyższości poszczególnych wariantów korytarzy drogowych nad innymi, a metodyka zastosowana przy wyborze optymalnego wariantu może budzić wątpliwości”.
Zdaniem Stowarzyszenia „ w sytuacji, gdy w konsekwencji budowy OAW, znaczącym przemianom ulegnie układ przestrzenny warszawskiego obszaru metropolitalnego, zakres analiz przedinwestycyjnych wydaje się zbyt mały”. „Metropolia Warszawa” wnosi o zaprezentowanie pełnej metodyki, przyjętych kryteriów oraz ich wag, w celu umożliwienia oceny wyników analiz.
Ja czytamy w stanowisku „Lokalizacja OAW zdeterminuje rozwój obszarów podwarszawskich, często nadając im zupełnie nowe funkcje, inne niż te dotychczas ustalone w wieloletnich programach rozwoju czy polityce przestrzennej poszczególnych jednostek samorządowych. Realizacja OAW może również w sposób znaczący wpłynąć na gminne projekty przewidziane do realizacji, ale i więzi społeczne, które pozwalały nam do tej pory wspólnie rozwiązywać wiele problemów”.
Stowarzyszenie uważa, że „mieszkańcy Obszaru Metropolitalnego Warszawy zasługują na zwiększenie transparentności działań oraz szczególną dbałość o merytoryczne planowanie inwestycji o tak znaczącej randze”. „Metropolia Warszawa” wnioskuje o prowadzenie przejrzystego i aktywnego procesu konsultacji z mieszkańcami terenów planowanego przebiegu obwodnicy. „Jednoznacznie uważamy, że w trakcie przygotowania inwestycji niezbędny jest szeroki dialog z jst oraz z organizacjami społecznymi terenów, na których miałaby przebiegać Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, co pozwoli na uwzględnienie w pracach nad jej ostatecznym przebiegiem wszystkich lokalnych uwarunkowań, w tym dotychczasowych ustaleń planistycznych poszczególnych gmin” – czytamy w stanowisku.
Pełna treść stanowiska dostępna jest na stronie Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” oraz pod tekstem.