Niemal wszystkie sprawy urzędowe można załatwić nie wychodząc z domu. W obliczu trwającej pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 oraz wprowadzonych znaczących ograniczeń w przemieszczaniu, taka możliwość jest niezwykle ważna. Wszystkiego, czego potrzebujemy do załatwiania spraw urzędowych przez internet, to Profil Zaufany (PZ).
Profil Zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Można dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, wniosek czy skargę). Profil Zaufany potwierdza tożsamość obywatela – podpis potwierdzony Profilem Zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.
Jeśli jeszcze nie masz Profilu Zaufanego, łatwo możesz go założyć. Prezentujemy dwa sposoby. W obecnej sytuacji rekomendujemy pierwszy z nich, ponieważ #zostańwdomu.
Sposób nr I. Załóż profil przez internet za pośrednictwem banku
Profil Zaufany załóż przez konto w twoim banku. Nie musisz wtedy już nic dodatkowo potwierdzać, bo bank sam przekaże twoje dane do serwisu pz.gov.pl Oto pełna lista banków z możliwością założenia Profilu Zaufanego:
- Alior Bank,
- Bank Millennium,
- Bank PKO,
- ING Bank Śląski,
- Inteligo,
- mBank,
- PKO Bank Polski,
- Santander,
- T-mobile Usługi Bankowe,
- Envelo (Grupa Poczty Polskiej).
Jeśli potwierdziłeś Profil Zaufany przez bankowość internetową, zawsze powinieneś logować się za pośrednictwem swojego serwisu bankowości on-line, z którym powiązałeś swój profil. Po wybraniu sprawy, którą chcesz załatwić, na stronie logowania wybierasz Profil Zaufany, a następnie klikasz ikonę swojego serwisu bankowości internetowej i logujesz się przez stronę swojego banku.
Sposób nr II. Załóż profil przez internet i potwierdź w punkcie potwierdzającym
Punkty potwierdzające to oddziały ZUS, urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie i niektóre inne urzędy, m.in. Urząd Gminy Wiązowna.
Wniosek o założenie profilu zaufanego wypełniasz elektronicznie i automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym. Pracownik punktu potwierdzającego poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Zobacz, jak łatwo założyć Profil Zaufany.